Prowadzenie własnej firmy w dzisiejszych czasach wymaga od nas sięgania po różnego rodzaju systemy informatyczne. Ich stopień rozbudowania zależy niemal w pełni od tego, jak rozwinięte oraz w jakim stopniu unowocześnione jest przedsiębiorstwo. Niejednokrotnie zdarza się tak, że sami nie dajemy rady z obsługą firmy właśnie pod kątem informatycznym. Wtedy w grę może wchodzić konieczność (a właściwie przywilej – wcześniej takiej możliwości nie było) sięgnięcia po outsourcing IT lub jakimkolwiek innym mieście, z poziomu którego działamy (choć niekoniecznie – wyjaśnimy to w tym poradniku). Jakie zalety płyną ze zdecydowania się na tę usługę? Te podstawowe postaramy się opisać w tym artykule.
Outsourcing IT – czym tak właściwie jest?
Mianem outsourcingu IT nazywa się sięganie po usługi firm zewnętrznych celem powierzenia im zajmowania się całą infrastrukturą IT w obrębie swojej własnej działalności. Po outsourcing sięgają przede wszystkim te przedsiębiorstwa, które bazują swoje działanie właśnie na infrastrukturze informatycznej, wykorzystując ją czy to do użytku wewnętrznego, czy też szerzej (na przykład oddając klientom do dyspozycji mniejszy lub większy sklep internetowy), ale i wszyscy ci, którzy chcą być na bieżąco z technologiami i wdrażać nowe rozwiązania w obrębie tej części swojej działalności, czy to celem optymalizacji zachodzących w niej procesów, czy też w celach czysto rozwojowych.
5 najważniejszych zalet outsourcingu IT
Choć w outsourcing IT i firmy z jego obrębu wciąż się wdrażają, należy powiedzieć, że jest czymś bardzo kuszącym – zwłaszcza z perspektywy większego, cięższego do zarządzania w pojedynkę przedsiębiorstwa. Poniżej przedstawiamy 5 jego podstawowych zalet, obok których nie sposób przejść obojętnie.
1. Optymalizacja kosztów
Przedsiębiorcy bardzo często sięgają po outsourcing IT z jednego, dość prostego, powodu: oszczędności. Rzeczywiście, zewnętrzna firma informatyczna może uchronić nas przed koniecznością budowania własnego działu IT, ale też zatrudniania pracowników na etacie (i regularnego opłacania ich). Znikną też nasze koszty związane z:
- benefitami dla owych pracowników;
- rozliczeniami księgowo-kadrowymi,
- procesem rekrutacji informatyków,
- płaceniem niezależnie od potrzeb.
Inwestując w outsourcing możemy liczyć na dopasowanie się go do naszych indywidualnych potrzeb. Możemy płacić regularnie, albo za konkretne usługi, za cały dzień, lub tylko wtedy, gdy my nie możemy się zająć wybranymi procesami. Ta dowolność prowadzi do mnóstwa oszczędności.
2. Oszczędność czasu
Zewnętrzna opieka informatyczna pozwoli nam zająć się tym, w czym rzeczywiście nasza firma się specjalizuje – bez odciągania swojej uwagi właśnie w kierunku zarządzania serwerami czy usługami w sferze IT. Prowadzi to do zwiększenia produktywności naszych własnych pracowników, ale i ulżenia im w pracy.
3. Bycie na bieżąco z technologiami
Dzięki outsourcingowi nie będziemy musieli inwestować w najnowszy sprzęt, oprogramowanie oraz jego aktualizacje. Infrastruktura IT w obrębie firm zewnętrznych da nam poczucie stabilności i szybkości – zwłaszcza, że zwykle działa w chmurze. To firma outsourcingowa dba o ciągłość jej działania, ale i o to, by zawsze bazowała na dobrej jakości sprzęcie fizycznym.
4. Brak problemów kadrowych
Zatrudniając kilku etatowych pracowników do obsługi I w naszej firmie staniemy się poniekąd od nich zależni – w przypadku ich urlopu lub problemów zdrowotnych pojawią się najczęściej również problemy związane z zarządzaniem sferą IT w naszej firmie. Outsourcing pozwoli nam się ich pozbyć – oferująca go firma nie pójdzie na zwolnienie ani nie zachoruje. Niezależnie od tego, kto w jej obrębie wykona zadanie dla nas, zrobi to na czas.
5. Niskie ryzyko awarii
Chcąc nie chcąc, systemy informatyczne mają to do siebie, że ulegają awariom – zwłaszcza, jeśli zarządzanie nimi powierzyliśmy komuś nieposiadającemu fachu w ręku. Awarie przyczyniają się z kolei do działania całej firmy, wprowadzając do niej masę chaosu organizacyjnego, spadek produktywności, a w konsekwencji odbijają się na zadowoleniu naszych klientów. Outsourcing IT jest w stanie znacząco obniżyć ryzyko awarii, gwarantując stabilne działanie sprzętu, oprogramowania, ale i stałe tworzenie kopii zapasowych. Za sprawą tego ostatniego czynnika, w przypadku ewentualnej awarii cały system mogą przywrócić do działania w zaledwie kilkanaście minut. Co ważne, większość usługodawców outsourcingowych monitoruje infrastrukturę całodobowo. W przypadku samodzielnego nią zarządzania, byłoby to po prostu niemożliwe.
Podsumowanie
Nie bez powodu coraz więcej osób decyduje się na złożoną usługę, jaką jest outsourcing IT. Szczecin, Warszawa, Łódź – we wszystkich większych miastach stał się on niemal standardem, po którego sięga większość przedsiębiorców choć trochę mających do czynienia z nowoczesnymi technologiami. Pozwala spać spokojnie, zoptymalizować własne koszty prowadzenia firmy, ale też właściwie i optymalnie wykorzystywać technologię, którą się posiada.